Sta je aan of uit?

Ons zenuwstelsel kent een actieve en passieve stand. In de ‘aan’ stand zijn we alert en kunnen we ons concentreren. In de ‘uit’ stand slapen en verwerken (dromen) we.

De regelknop of schakelaar tussen aan en uit is een eiwit, de MDNA-receptor. Zonder voldoende magnesium slaat die schakelaar op hol. Dit is schadelijk voor de hersenontwikkeling, waaronder de leercapaciteit en de concentratie. Onvoldoende magnesium betekent verhoogde kans op slaapproblemen, overmatig piekeren, angst en slechte concentratie. Een regelmatig voetenbadje met magnesium kan je helpen dit te voorkomen!  

Wedstrijdfocus

Ook bij sportbeoefening speelt concentratie en focus een belangrijke rol. Bij schaken of darten kunnen we ons daar alles bij voorstellen, maar uit experimenten blijkt dat ook roeiers met extra magnesium hun wedstrijdfocus beter kunnen vasthouden. Dat extra magnesium belangrijk is voor herstel, waaronder ook geestelijke ontspanning, is inmiddels breed bekend.

Leren in een teiltje

Bij geestelijke prestaties als een sollicitatie of een examen kan extra magnesium behulpzaam zijn. Voor de optimale hersenfunctie wordt vaak magnesium bisglycinaat aanbevolen. Maar ook magnesiumchloride badkristallen werken prima. Verhoog bijvoorbeeld je concentratievermogen door een extra voetenbadje. Leren met je voeten in magnesiumwater heeft nog een ander voordeel: je loopt niet zo snel weg ; -) en dat kan net het verschil tussen een 8 en een 9 maken. 

Bron: Zechsal